|

Dzień Bezpiecznego Internetu

Drodzy rodzice,

Dzisiaj obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Wirtualny Świat otacza nas dookoła. Szczególnie okres pandemii i izolacji skłonił nas do przeniesienia dużej części naszej aktywności do sieci. Niezaprzeczalnie czerpiemy z tego wiele korzyści. Nie jest to jednak pozbawione kilku zagrożeń, na które chciałabym zwrócić państwa uwagę. Pierwszym z nich jest nadmiarowe korzystanie z urządzeń elektrycznych.

Jakie zachowania naszego dziecka powinny martwić?

– rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z komputera/internetu;

-długotrwałe sesje aktywności w sieci, na przykład częste korzystanie z internetu bez przerwy przez trzy godziny lub dłużej;

-wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w internecie;

-zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/internetu;

-korzystanie z internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące, korzystanie „z nudów”;

-powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem komputera/internetu;

-izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez internet;

-monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;

-przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;

-wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy itp.;

-korzystanie z internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.

Jak możemy reagować?

-Nazwać problem. Porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi się w jego zachowaniu.

– Zaobserwować sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po internet – wspólnie z dzieckiem poszukać alternatywy (np. działań, które sprawiają równie dużo przyjemności lub w podobny sposób pomagają odreagować negatywne emocje, spędzić czas).

-Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.

-Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z internetu. Można sporządzić własny plakat Domowych Zasad Ekranowych.

-Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanego w internecie. Może pochwała, coś pysznego do jedzenia albo wspólne świętowanie?

-Odłączyć internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu. Można stworzyć specjalne pudełko, do którego wszyscy domownicy będą odkładać urządzenia na noc, czas wykonywania domowych obowiązków, czas jedzenia wspólnie posiłków.

-Wyjaśnić dziecku przyczyny tych ograniczeń lub odłączenia internetu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego są niezwykle istotne. Naszymi intencjami może być chęć zadbania o zdrowie, kontakty z kolegami, rodzicami, niepokój związany z zamknięciem się w sobie, rozwijanie zainteresowań, zapewnienie odpoczynku.

-Kontakt z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).

 Lidia Muża  

Podobne wpisy